Torgvantar i snäckmönster

16839353_10154737319113880_491217479_n
Jag fann mönstret nedskrivet och är inte säker på vart det urspungligen kommer ifrån. Jag har gjort ändringar och anpassningar, men jag har alltså inte tagit fram det helt på egen hand. Bara så att ni vet och för att vara tydlig. 🙂
Mönstret är inspirerat av strandens vintriga skrud. Snö, is, sand, frusen tång och små snäckor samlade kring strandkanten. Havet som glittrar kristallklart och bjuder på total stillhet eller storm. Ljuva kontraster!
Garn
Sandnes mini alpakka.
Nål
Cloveramour 3 mm.
Maskor
Sm = smygmaska
Lm = luftmaska
Lmb = luftmaskebåge
Fm = fastmaska
St = stolpe
Hö = hoppa över nästa maska
( ) = virka alla maskor i samma maska.
* * = Upprepa varvet ut
Mudd
Lägg upp 10 lm.
Varv 1 
Börja med 1 fm i den andra maskan från nålen, upprepa varvet ut. Avsluta med 1 lm och vänd.
Varv 2-32, var varv virkas i den bakre maskbågen
*1 fm*: 1 lm: vänd. Upprepa för samtliga varv!
Måtta mudden runt din handled. Om den känns för lite så ökar du med 4 varv. Och motsatt om den känns för stor dvs. minska med 4 varv. Den är väldigt töjbar så känn efter ordentligt innan du tar ett beslut.
När du har den storlek du önskar lägger du de båda kortsidorna mot varandra (det första varvet mot det sista) och virkar de samman”maska mot motsvarande maska” längs med sidorna. Klipp av garnet och fäst trådarna.
Handparti
Vänd mudden ut och in så att smygmaskekanten är inåt.
Med bredsidan vänd mot dig: anslut garnet med 1 sm i varv 1:s första maska (dvs. bredvid den första ribban).
Varv 1
(3 lm: 1 st: 1 lm: 2 st): *hö: 1 st i den första fm: hö: 2 st: 1 lm: 2 st. hö: 1 st*. Avsluta med 1 sm i den 3:dje lm från varvets början.
Varv 2-11
1 sm i nästa st och i den första lmb: (3 lm: 1 st: 1 lm: 2 st): *hö: 1 st: hö: (2 st: 1 lm: 2 st): hö: 1 st*.
Avsluta med 1 sm i den 3:dje lm från varvets början. Upprepa!
Stolparna och snäckorna ska spegla föregående varv. De hamnar ovanpå varandra: stolparna hamnar på stolparna, och snäckorna på snäckorna. Luftigt och upprepande är nyckelorden.
Klipp av garnet, fäst trådar och njut av dina vackra värmande torgvantar.
Advertisements

One thought on “Torgvantar i snäckmönster