Pågående projekt

Jag tänkte att vad kan passa bättre som mitt allra första inlägg än en kort presentation av mina virkprojekt? Inte mycket så nu blir det så. Min kreativitet styrs av känslor och inspiration så jag har nog i snitt mellan sju och tio projekt igång samtidigt. Och trots att jag lyxigt nog har en helt egen ateljé på tomten så lyckas de alla  föredra att ta plats på köksbordet, nattduksbordet, i soffan etc. Jag kallar det kreativ oreda medan min underbara man snarare kallar det för vad det egentligen är; ett fullständigt kaos.

Åter till ämnet. Efter förra helgens event hos Favoritgarner kom jag hem med det ljuvliga garnet Stardust från Scheepjes. Ett glittrigt, fluffigt och alldeles underbart lätt garn som för tankarna direkt till vår och sommar. Först såg jag framför mig en tunn sjal svepande över axeln en ljummen kväll. Sen en en lätt och luftig vårmössa att mysa runt i under de kommande vårpromenaderna. Men efter att ha tittat ut och insett att vintern fortfarande hägrar med snö, isvindar och kyla beslutade jag mig till sist för att virka en tjockare mössa i ett annat garn och istället ägna nystanen till det först nämnda: en sjal. Efter lite (läs mycket) googlande föll jag för Erikas fantastiska Brittsommarsjal. Mönstret är en perfekt matchning med garnet om jag får säga det själv. Eller vad tycker du?

16830190_10154737318953880_188180678_n

Mitt andra projekt är Scheepjes CAL  Hygge. CAL står för Crochet A Long och innebär att man virkar samtidigt som andra efter ett mönster som släpps successivt under en viss period. Alla arbetar med sin egna virkning på sin egna kammare, i Sverige eller andra länder, och tar del av varandras goda råd och bilder. Lite som en virtuell virkstuga. Sjalen innebär en hel del nya maskor men framförallt broderi vilket känns otroligt roligt och utmanande på samma gång. Är så tacksam över youtube och hjälpsamma personer på facebook.

16900112_10154737318933880_1560300070_n

Sen finns det även några projekt som trots ansträngning aldrig verkar färdigställs: den fantastiska CAL:en In bloom av Favoritgarner med mönster av den än mer fantastiska Mijocrochet, och den sötaste lilla kanin-ballerinan till min dotter (Kikalite). Jag fick även en idé om ett litet projekt med en twist innehållande de första två delarna av In bloom så nu håller jag på att mönsterskapa också, haha. Kan vara värt att nämna att jag började virka i december 2016, vi får väl se hur det går.

Sen blir det även en hel del ursöta små nallebjörnar; med och utan diverse tillbehör men alltid med mycket hjärta; en mustig senapsgul mössa med bubbelmaskor, och sist men inte minst en drös handledsvärmare i den mjukaste alpackan och nordiskt inspirerade färger.

Så här har ni dem alla: mina åtta pågående projekt.

Jag hoppas att du har funnit lite inspiration, glädje och skaparlust. Att det kliar lite i virkfingrarna. Och att jag lyckas lista ut hur bloggandet fungerar. Jag må vara kreativ men inte så teknisk, ännu.

Stor kram,

Tess

3 thoughts on “Pågående projekt

Leave a Reply

