Myosótis – Förgätmigej

Mysotósis palústris, Förgätmigej, är en förhållandevis storblommig art med ljusblå eller vita blommor i knippen. Du finner dem vanligen i diken och på stränder, och den blommar sommaren igenom.

Med förgätmigejen som inspiration virkades denna mångsidiga dekoration fram. Den kan knytas runt en vas, runt din handled eller om en docka som accessoar. Anpassar du bandets storlek kan du få plats med fler blommor; stora som små. Eller gör det mindre för passa runt ett väskhandtag, eller större igen för att knytas runt en kruka eller kanske en gardin som omtag? Eller så hoppar du över bandet och fäster direkt i en snodd. Möjligheterna är många.

Maskor

Lm = luftmaska

Fm = fastmaska

Hst = halvstolpe

St = stolpe

Mc = magisk cirkel

Hö = hoppa över en maska

( ) = virka samtliga maskor i angiven maska

* * = upprepa varvet ut

Hur du gör en magisk cirkel

Håll i garnänden och linda garnet 2 varv runt pekfingret. Garnänden ska vara åt vänster. Stick in virknålen under den första tråden och ovanför den andra; dra upp garnet till en ögla; gör ett omslag och dra igenom öglan; dra lite lätt för att säkra.Virka därefter antalet maskor som anges och för sedan ut den lilla garnänden försiktigt ur cirkeln. Dra i änden för att sluta cirkeln.

Band

Virka luftmaskor till önskad längd på bandet. Till denna har jag virkat 50 lm. Dra åt garnet och gör en liten knut vid vardera ände. Klipp av garnet nära de två knutarna.

Vill du göra den lite bredare lägger du enkelt på varv med fm. Glöm då inte att göra en extra lm (vändmaska) så att bandet blir rakt.

Blomma

Varv 1. (Färg 1)

Börja med att göra 1 mc.

1 lm, 6 hst runt mc, dra åt mc och slut med 1 sm i den första hst.

Varv 2. (Färg 1)

(2 lm, 1 st), 1 lm, *2 st, 1 lm*. Avsluta med 1 sm i den 2:dra lm från varvets början. Du ska nu ha 6 grupper bestånde av 2 stoplar vardera.

Klipp av garnet, men spara en lång tråd för att fästa blomman i bandet med.

Varv 3. (Färg 2)

Anslut den nya färgen med 1 sm runt någon lmb.

I samma maskan: (1 fm, 4 lm, 1 fm): *1 fm, (1 fm, 4 lm, 1 fm runt lmb)*, 1 fm runt lmb och avsluta med 1 sm i den första fm från varvets början.

Varv 4. (Färg 2)

1 sm i lmb, (1 lm, 8 st), 1 lm, hö, 1 hst (i mitten mellan lmb), 1 lm.

*8 st i lmb, 1 lm, hö, 1 hst, hö, 1 lm*. Avsluta med 1 sm i lm:n från varvets början.

Blomman kommer att börja bågna något, det är meningen.

Klipp av garnet och fäst trådarna.

Montering

För den långa tråden från varv 2 till blommans baksida nära “starttråden”. För de genom en maska på bandets mitt och knyt samman med två små knutar och klipp av ändarna.

Alternativt kan du självfallet välja att sy fast trådarna.

Klar!

Advertisements

One thought on “Myosótis – Förgätmigej